Asiantuntijablogi

Pyörä on lähtenyt pyörimään!

Liityntäpysäköinnin kehittäminen on annettu HKL:n vastuulle asteittain muutaman viime vuoden aikana. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että meidän tulee luoda hyvät olosuhteet asemille saapumiselle. Eli meidän vastuulla on poistaa turhat esteet toimivien matkaketjujen tieltä. Tulit sitten autolla kauempaa tai polkupyörällä lähempää, meidän tavoitteena on tarjota sinulle hyvä paikka säilyttää ajoneuvoasi esimerkiksi työpäivän ajan.

Liityntäpysäköintikatos pyörille Puotilan asemalla.

Tämä teksti on kirjoitettu ennen 1.2.2022, kun Kaupunkiliikenne Oy oli vielä HKL.

Molempia käyttäjiä palvelevat ylätasolla samat periaatteet: liityntäpysäköinnin tulee olla helposti löydettävää, turvallista ja helppokäyttöistä. Lisäksi sen on sijaittava mahdollisimman lähellä juna- tai metroasemaa. Detaljitasolla nämä periaatteet näyttäytyvät kuitenkin erilaisina tarpeina pyöräilijöille ja autoilijoille.

Erityisesti liityntäpyöräpysäköinnin osalta työtä on paljon tehtävänä. Nykyiset pyöräpaikat inventoitiin vuonna 2019, ja saimme tarkat kunto- ja sijaintitiedot jokaisesta Helsingin juna- tai metroasemalla sijaitsevasta pyörätelineestä. Joillain asemilla Helsingissä on ihan laadukastakin pyöräpysäköintiä, mutta toisaalta inventoinnin tuloksista kumpuaa vanhaa pyöräpysäköinnin ajatusmaailmaa. Kärjistäen sen voisi muotoilla näin: tuolla on turhaa tilaa, laitetaan sinne teline.

Toisilla asemilla pyöräpysäköinti sijaitsee ihan hyvällä paikalla, mutta sen laatutasoon ei välttämättä ole kiinnitetty huomiota juurikaan aseman rakentamisen jälkeen. Helsinkiinhän ei ole länsimetroa lukuun ottamatta rakennettu kauheasti juna- tai metroasemia muutamaan vuoteen. Tai vuosikymmeneen.

Lähes kaikki helsinkiläiset asuvat alle 15 minuutin pyörämatkan päässä metro- tai juna-asemasta, ja oikeastaan suurin osa jopa alle 10 minuutin pyörämatkan päässä.

Muutaman kevyen paikkatietoanalyysin jälkeen liityntäpyöräpysäköinnin potentiaali näyttää olevan suurta Helsingissä. Lähes kaikki helsinkiläiset asuvat alle 15 minuutin pyörämatkan päässä metro- tai juna-asemasta, ja oikeastaan suurin osa jopa alle 10 minuutin pyörämatkan päässä. Joku tässä yhtälössä siis mättää. Kapasiteettilaskennat näyttävät, että nykyinen kapasiteetti on riittävää monissa kohteissa, mutta potentiaalia pitäisi olla enemmän. Mistä tämä johtuu?

Käyttötietoa liityntäpysäköinnistä

Keräämme säännöllisin väliajoin käyttöastetietoa Helsingin liityntäpysäköinnistä. Näitä numeroita katsomalla monilla asemalla voisikin todeta nykyisen kapasiteetin olevan riittävää. Tämä on mielestäni kuitenkin harhaanjohtavaa dataa. Laatukriteereiltään riittämätön pyöräpysäköinti ei houkuttele jättämään pitkäksi aikaa polkupyörää säilytykseen, mikä näkyy näissäkin laskennoissa.

Nähdäkseni kyse on juuri niistä perusperiaatteista, joita alussa mainitsin. Tai oikeastaan niiden puutteista. Siksi asialle tullaankin seuraavina vuosina tekemään paljon muutoksia. Meillä on suhteellisen korkeat tavoitteet sille, miltä jokaisen juna- ja metroaseman pyöräpysäköinti tulee näyttää 2025 mennessä.

Aiomme jalkauttaa näkyvän keltaisen pysäköintibrändin, uusia kaikki telineet runkolukittaviksi ja päivittää kapasiteetin vastaamaan oletettua kysyntää. Toki valaistukseen, viihtyisyyteen ja yleisilmeeseen panostetaan myös. Tämän ohessa esimerkiksi päärautatieasemalle rakennetaan yli tuhannen polkupyörän pysäköintikeskus, josta saa pyöräilyn oheispalveluja. Näitä oheispalveluja aiomme myös istuttaa pienemmille asemille.

Aikataulu on tiukka ja töitä riittää, mutta jo nyt syksyllä uusimme ensimmäiset neljä kohdetta uuteen ilmeeseen. Muutoksia on odotettu, ja nyt ne alkavat konkretisoitua maastoon. Työ ei toki lopu vuoteen 2025 vaan sitten aloitetaan uusimiskierros alusta ja tarkastellaan kapasiteettien, oheispalvelujen ja muiden kehityskohteiden riittävyyttä.

Pyörä on lähtenyt vihdoin pyörimään entistä kovempaa vauhtia.

Lähikuva Eero-Pekka Lehtinen sekä teksti Asiantuntijablogi.

Eeropekka Lehtinen
palveluasiantuntija